לברוא אבן שאין אפשרות להרים

עורך: צוות יהדות
1 תגובה

הפרדוקס והתשובות:
אין חולק שעל בורא העולם להיות כל יכול ואם אינו כזה הרי שבטל כל שלטונו היחידי. אפילו אם יהיה בעל מוגבלות בפרט אחד מכל פרטי הבריאה הוא כבר אינו כל יכול. מוגבלות זאת אינה צריכה לכאורה לבוא לידי ביטוי, אלא די בכך שבתאוריה אינו יכול להתגונן או לפעול באחד המקרים כדי לבטל את הכח ה”כל יכול”.
כאן מגיעים רבים ושואלים את אחד מהשאלות היותר פופוליסטיות שקיימות, שהרבה פעמים נזרקת לאוויר כדי להתחמק מבעיות אמתיות וללא כל מטרה לשמוע את התשובה.
שאלה זו פועלת בצורת “ממה נפשך”: האם הקב”ה יכול לברוא אבן שהוא עצמו אינו יכול להרים אותה? אם תענה שהוא יכול לברוא אבן כזאת ממילא הוא אינו כל יכול – שהרי אינו מסוגל להרים את האבן. ואם תענה שהוא אינו יכול לברוא אבן כזאת ממילא הוא אינו כל יכול- שהרי אינו יכול לברוא אבן שהוא עצמו אינו יכול להרים.
למען האמת לא כל כך הצלחתי להבין מדוע האתאיסטיים וכל מיני כופרים לקחו בעלות על השאלה הזאת, הרי השאלה הזאת כבר זכתה ליחס מהרמב”ם, מרב סעדיה גאון ומעוד ראשונים.
חלק מהראשונים (רמב”ם) כתבו תשובה פשוטה לבעיה: אין יותר כל יכול מחוסר היכולת לברוא אבן כזאת, כי מכיוון שהוא כל יכול הוא אינו יכול לברוא אבן כזאת. לאדם הכי חזק בעולם יש חיסרון אחד – הוא לא מסוגל להפסיד לאף אחד בעולם! האם זה חיסרון?… רק בגלל שהוא האיש החזק בעולם הוא לא מסוגל להפסיד לאף אחד. רק בגלל שהקב”ה הוא כל יכול הוא לא יכול לברוא אבן כזאת כי אבן כזאת יכול לברוא רק מי שאינו מושלם, החיסרון הזה אם כן הוא השלמות בעצמה.
יש שכתבו תשובה נוספת לשאלה: הקב”ה כן יכול לברוא אבן כזאת, אך זה לא חיסרון מכיוון שהקב”ה בוחר מרצונו לברוא את האבן הזאת ולהגביל את עצמו. הגבלה כזאת שבאה מבחירה מלאה אינה חיסרון.
רבים מפחדים לומר את זה אך הקב”ה כבר ברא כמה “אבנים” כאלו בעולם. הקב”ה אינו יכול להביא עוד מבול לעולם ולא מפני שאין לו כח טכני להרים אותה, אלא מפני שהוא החליט ונשבע אחרי המבול הראשון לא לעשות זאת פעם נוספת. אם כן הקב”ה מוגבל לשבועה שלו בפועל, אך האם זה חיסרון בהיותו כל יכול? חלילה.
הקב”ה התחייב לשכר ועונש לפי הבחירה החופשית שלנו, כלומר, הקב”ה לכאורה מוגבל כיון שהוא נתן לאדם את כח הבחירה ואינו מתערב בבחירה שלנו – האם זה באמת אומר שהקב”ה מוגבל? ודאי שלא. כי חיסרון שלא נובע ממגבלה טכנית אלא מרצון ומבחירה אינו חיסרון.
(אגב, הרמב”ם מביא שיש כת של ערבים שטוענים שאין בעולם כח בחירה, מפני שאם יש הרי שהקב”ה מוגבל לתת שכר ועונש לפי הבחירה שלנו. הם טוענים שכל מה שנראה כביכול האדם עושה זה הקב”ה עושה והפעולה היתה שלא בשליטת האדם. היהודים באמת תמהים על דעתם: אם כן מדוע הם מענישים את הרוצחים או נותנים שכר לאנשים טובים, הרי זה הכל הקב”ה עשה ולא האדם בעצמו. לטענתם לכאורה גם אין לנו דרך לדעת אם אדם הוא טוב או רע כיון שמעולם הוא לא עשה כלום והכל היה הקב”ה.)
יש שמתרצים את הבעיה בצורה יותר פשוטה: השאלה פשוט לא נכונה! הרי כיון שהאבן כבידה ויש כח משיכה אי אפשר להרים אותה. מי הוא זה שמפעיל את כח המשיכה? הקב”ה! האם אנו מצפים שהקב”ה גם ימשוך את האבן למטה וגם ירים אותה למעלה? זה כמו שאדם ישחק בכדור רגל או בשחמט נגד עצמו…
אם כן עצם העיקרון של השאלה נובע מטעות. גם כל יכול לא יכול לעשות ב’ פעולות שמבטלות אחת את השניה.
יש שמתרצים את הבעיה בצורה נוספת: כיצד אנו מתיימרים להבין את המושג כל יכול בעולם של מוגבלות שכלית? הקב”ה אינו מוגבל לשום חוק שקיים בעולם והמציאות שאנו לא מבינים את זה לא מגבילה את היות הקב”ה כל יכול.
הרי יש עוד הרבה דברים שאנו לא מסוגלים להבין בשכל הקטן שלנו, כמו שלדוגמה: אנו לא יכולים לדמיין בעולם אובייקט שהוא חד מימד או משולש בעל ארבעה קדקודים, כי אנו מוגבלים שכלית ואין לנו פרספקטיבה מספיק רחבה להכיל את זה. אך הקב”ה אינו מוגבל לחוקים האלו כיון שהוא כל יכול ולא כל דבר שאנו לא רואים או לא מבינים הוא הופך למשהו לא נכון.
לסיום: אפילו שיש לשאלה הזאת כמה וכמה תשובות ואת חלקם הבאנו כאן במאמר הנוכחי, יש אנשים רבים שלא מסתפקים בתשובות האלו וחוזרים על השאלה הזאת שוב ושוב. אני חושב שגם תשובות רבות לשאלה הזאת לא תספק אותם כיון שהם אינם רוצים באמת לשמוע את התשובה, הם סך הכל מסתובבים עם מזוודה של תירוצים לעצמם ובין פריטי המזוודה יש גם כל מיני “אבנים” כאלו ואחרות.

1 תגובה

Ofir 14/04/2021 - 14:15

אדיר. השאלה שהמציא היצר הרע כדי לאבד לאנשים את העולם הבא.

הגב

להגיב על Ofir בטל תגובה

אולי גם זה יעניין אותך