נשים בקריאת המגילה – טעימה קודם המגילה

עורך: צוות יהדות
0 תגובה

שאלה: מנהגינו שנשים שומעות קריאת המגילה בלילה, אבל לא ביום. האם מנהג זה נכון על פי ההלכה?

תשובה: אין חילוק בין האנשים לנשים לענין חיוב שמיעת קריאת המגילה, כי אף הנשים חייבות בקריאה זו כדין האנשים, שאף הן היו באותו נס ההצלה שבימי מרדכי ואסתר. וטעם מיוחד יש לחייב את הנשים בקריאת המגילה, שהרי הנס נעשה על יד אשה, היא אסתר. ובפרט בקריאת המגילה של היום, שהיא חמורה יותר מקריאת המגילה שבלילה.

ואמנם היו קצת מקומות, שהנשים נהגו שלא לשמוע קריאת המגילה בבוקר יום הפורים. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו טבעת המלך (תחילת הלכות מגילה), הביא את דברי שו"ת "מים חיים", שכתב שמנהגם שלא קוראים מגילה עבור נשים ביום, והביא שרב אחר תמה על זה, ואחר כך מצא סמך להשען עליו בספר "מאורי אור", שכתב שאין חובה כל כך בקריאת המגילה פעמיים, אלא זכר לנס שהיו צועקים ביום ובלילה בזמן צרתם, כמו שנאמר "אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי", ולכן לא רצו להחמיר כל כך על הנשים שהן טרודות בעניני הפורים שהם גם מצוה, והעוסק במצוה פטור מן המצוה. עד כאן דברי שו"ת "מים חיים" שבא להצדיק את המנהג שנשים לא קוראות מגילה ביום.

ומרן זצ"ל כתב על זה, שכל אלו דברי הבאי, ולא ניתנו להאמר, כי בודאי כל אשה יראת שמים יכולה למצוא זמן במשך היום לקיים מצות קריאת המגילה, שהיא עיקר מצות הפורים. וכמנהג כל נשות ישראל בכל מקומותיהן, ואין ספק שמנהג הנשים שזילזלו בקריאת המגילה ביום, אינו מנהג ותיק, אלא מנהג שעמי הארץ החלו בו, והוא מנהג נגד הגמרא שלנו, ונגד כל דברי הפוסקים. וברור שיש מצוה לבטל מנהג זה שלא יזכר עוד.

לכן למעשה, נשים חייבות במקרא מגילה, הן ביום והן בלילה, כדין האנשים ממש, ואסור לזלזל בזה.

אכילה לפני קריאת המגילה
אסור לאכול לפני קריאת המגילה, ולפיכך, נשים שאינן יכולות לבוא בזמן התפילה לבית הכנסת לשמוע קריאת המגילה, וממתינות עד שיחזרו האנשים מבית הכנסת, ורק אחר כך הן שומעות קריאת המגילה, צריכות להזהר שלא לאכול עד אשר תשמענה בעצמן את קריאת המגילה.

ומכל מקום מותר לשתות קפה או תה או לטעום פירות קודם קריאת המגילה. וכן מותר לאכול עוגה או פת פחות משיעור כביצה (שהוא שיעור חמישים וששה גרמים). והמחמירים שלא לטעום כלום קודם מקרא מגילה, תבוא עליהם הברכה. ואין חילוק בזה בין קריאת המגילה של הלילה לבין קריאת המגילה שביום, שאסור לאכול לפני מקרא מגילה.

ובליל פורים, במקומות שקוראים מגילה מיד בצאת תענית אסתר, והאשה ממתינה בביתה למקרא מגילה, הרי היא רשאית אפילו לכתחילה לאכול פירות או מעט עוגה וקפה או תה, ואינה צריכה להשאר בתענית עד אחר קריאת המגילה. (כן פסק הגאון הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף הנד"מ עמוד תקנו).

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך