ברכת "שככה לו בעולמו"

עורך: צוות יהדות
0 תגובה

שאלה: ברכת "שככה לו בעולמו", האם יש לברך ברכה זו ומתי, והאם יש לברכה בשם ומלכות?

תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף נח:) אמרו, ראה בריות טובות מברך: שככה לו בעולמו. וכן פסקו הרי"ף הרמב"ם והרא"ש ושאר הראשונים, ומרן השלחן ערוך אורח חיים (סימן רכה). ומבואר בדבריו שהדין כן אף כשרואה גוי נאה ביותר, שהרי אפילו על בהמה נאה ביותר מברך ברכה זו.

ובערוך השלחן כתב שמדובר כאשר רואה בריות נאות במיוחד "המצוינים ביופיין", וממילא באה התפעלות מראייה זו שאז יש לברך ברכת שככה לו בעולמו. ולפיכך אין מברכים ברכה זו על כל ראיית אדם נאה ביותר, אלא דוקא כאשר מדובר באדם שמראהו יפה מאד באופן מיוחד, וכן בהמה שהיא נאה באופן מיוחד.

והנה אף שביארנו כבר בעבר שאסור להסתכל בפני אדם רשע, ואם כן תבא השאלה איך שייך לברך ברכה זו כאשר מדובר בגוי שאינו שומר על שבע מצוות בני נח. מכל מקום לענין ראייה באקראי בלא התבוננות יתירה, אין בכך איסור כמו שביארנו כבר, ולכן כאשר רואה באקראי אדם נאה ביותר אפילו אם הוא רשע צריך לברך ברכת שככה לו בעולמו.

עוד ביארנו כבר, שעל פי המבואר במסכת ברכות (מ:), כל ברכה שאינה נאמרת בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' וגם "מלך העולם") אינה נחשבת לברכה. וממילא מבואר גם כן לענין ברכת שככה לו בעולמו, שיש לברכה עם שם ומלכות, כלומר בהזכרת שם ה' ואלהינו מלך העולם, וכדין כל הברכות.

ומכל מקום אין לברך ברכה זו בכל פעם שרואה בריאה נאה במיוחד, אלא דוקא בפעם הראשונה שרואה, וכגון אדם שכעת נזדמן לו לראות אדם נאה במיוחד והוא מצויין ביפיו, או סוס נאה במיוחד, רשאי הוא לברך ברכת שככה לו בעולמו, אבל אינו רשאי לברך ברכה זו שוב לעולם, ואפילו כאשר יראה בריאה אחרת נאה לא יברך ברכה זו. אלא אם כן יראה בריאה אחרת שהיא נאה יותר מזו שראה קודם לכן, שאז רשאי לברך ברכה זו בשנית.

כתב האליה רבה, שבגמרא מבואר שיש לברך גם כאשר רואה אשה נאה. ואף על פי שאסור להביט ביפי של אשה, מכל מקום נשים אחרות רשאיות לברך על ראייתה. וכן איש שנזדמן וראה באקראי אשה שהיא נאה ביותר, רשאי לברך עליה ברכה זו, שהרי אין בראייה זו שום איסור, שלא נאסרה אלא התבוננות בכוונה, אבל ראייה בעלמא לפי תומו אין בה איסור.

ולסיכום: ברכת "שככה לו בעולמו", יש לברכה בשם ומלכות, כלומר עם הזכרת שם ה' כבכל הברכות. ויש לברכה כאשר רואה בריאה נאה, איש או אשה או בהמה נאה באופן יוצא דופן. ואין לברך ברכה זו שוב לעולם, אלא אם יראה בריאה אחרת נאה יותר מזו שראה קודם לכן.

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך