עירוב תבשילין -חג השבועות התש"פ

עורך: צוות יהדות
0 תגובה

עירוב תבשילין, מהו?
בשנה זו (התש"פ) יחול יום טוב (הראשון) של חג השבועות ביום שישי הקרוב. ובכל יום טוב (יום טוב, הכוונה חג, כמו חג השבועות), אנו יודעים שמותר לבשל לצורך החג. ולדוגמא, מותר להעמיד מחבת על גבי האש ולטגן ירקות וכדומה לצורך סעודת החג. (אולם אסור "להוליד" אש, כלומר, להבעיר אש חדשה, אלא יש להעביר אש מאש קייימת, לדוגמא, נר "נשמה" שדולק עוד לפני כניסת החג. וכן אסור לכבות את האש, וכפי שהסברנו כמה פעמים).

וביום טוב שחל סמוך לשבת, כמו שיקרה השנה, יש שרוצים לבשל ביום טוב לצורך השבת. כלומר, לבשל בחג, את מאכלי השבת. ואסרו חכמים לבשל ביום טוב לצורך השבת אלא על ידי "עירוב תבשילין".

וכיצד עושים עירוב תבשילין? יש להניח "פת ותבשיל" מערב יום טוב, (כלומר, מיום חמישי), לצורך השבת (כלומר, לצורך אכילתו בשבת), כדי שיהיה ניכר, שאינו מתחיל בבישול ובאפיה ביום טוב לצורך השבת, אלא רק מסיים מלאכתו.

ביאור הדברים
וביאור הדברים, כי מפני כבוד יום טוב, אסרו חכמים לבשל ביום טוב לצורך השבת, (שלא יראה כאילו היום טוב, הוא כיום חול בפני השבת). אבל אם התחילו לבשל לכבוד שבת כבר מערב יום טוב (כלומר, לפני שנכנס החג), וביום טוב עצמו רק מסיימים את המלאכה, אין בכך פגיעה בכבוד יום טוב. ולכן מניחים תבשיל ופת מערב יום טוב לצורך השבת, כדי להראות שכבר התחילו עוד קודם יום טוב בהכנת המאכלים לצורך השבת, וביום טוב עצמו אינם אלא כמסיימים את המלאכה). ואם לא עשה עירוב תבשילין, אינו יכול לבשל ביום טוב לצורך השבת.

אופן הכנת העירוב
הפת והתבשיל שצריך להשאיר, יש בהם כמה פרטי דינים. והנהוג הוא להניח פת, כלומר, לחם, או בחג הפסח, מצה, (במשקל של כ-30 גרם) וביצה קשה. וכשלוקח את הפת והתבשיל בערב יום טוב (לפני כניסת החג) מברך: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצונו על מצות עירוב. (ויברך בשם ומלכות, ואחר כך יאמר: בדין עירובא, יהא שרי לנא לאפויי ולבישולי ולאדלוקי שרגא ולמעבד כל צרכנא מיום טוב לשבת. (פירוש הדברים: בעירוב זה, יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהדליק הנר ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת). ואחר כך שומר את הפת והתבשיל, ואוכלם (לכתחילה) בליל שבת.

עירוב כללי
ברוב המקומות נוהגים רבני העיר לעשות עירוב תבשילין, באופן מיוחד שמועיל לאותם ששכחו לעשות עירוב תבשילין, ולכן אם שכח לעשות עירוב תבשילין והרב הנמצא במקומו עשה עירוב באופן כזה, יכול לסמוך על עירובו של הרב, ומותר לבשל ביום טוב לצורך השבת, ומכל מקום לכתחילה חייב כל אדם לעשות עירוב תבשילין בביתו.

לסיים את המלאכות מוקדם
אף על פי שעשה עירוב תבשילין, לכתחילה יש לסיים את כל המלאכות שעושים ביום טוב לצורך השבת, בעוד היום גדול, כלומר בשעה מוקדמת, ולא להמשיך במלאכות עד סמוך לכניסת השבת. ומכל מקום אם נתעכב מחמת איזו סיבה, רשאי להמשיך לבשל ביום טוב עד סמוך לשקיעת החמה.

הדלקת נרות שבת
הדלקת נרות שבת לקראת צאת החג, צריכה להיות כעשרים דקות קודם שקיעת החמה, מפני שלאחר מכן כבר מתקדש היום בקדושת השבת, ואסורה הדלקת הנר. ומותר להכין את נרות השבת ביום טוב עצמו

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך