מה הדגל שלך?

עורך: הרב אליהו אילני
0 תגובה

אנו מתחילים השבוע את חומש במדבר. בחומש זה עם ישראל לומד כיצד לחיות כעם. במהלך הפרשיות הקרובות נלמד על אמונה ועל ביטחון, על הקשר שלנו עם אלוקים ועל הדרך הייחודית בה מתנהל העם היהודי.

הפרשיות הראשונות מאירות לנו את הדרך הנכונה להתייחס לבני ישראל כעם. כיצד אנשים שונים אלו מאלו, בעלי תפיסות חיים מגוונות והעדפות שונות ומשונות, יכולים להתאחד יחד ולהיקרא עם. האם אנשים צריכים לוותר על ערכים שחשובים להם? האם אנשים צריכים להתעלם מהתכונות

המיוחדות שלהם בשביל להפוך להיות ‘עם’ הומוגני, חלק, ללא אתגרים ומכשולים?
פרשת השבוע מלמדת אותנו את סדר חניית ישראל במדבר.
אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ:(ב,ב)
‘איש על דגלו’. כל שבט עם דגל משלו. מדוע? מהיכן הגיע רעיון הדגלים?

כך מתארים חז”ל במדרש:
בשעה שנגלה הקב”ה על הר סיני ירדו עמו כ”ב רבבות של מלאכים… והיו כולם עשוים דגלים דגלים… כיון שראו אותן ישראל שהם עשוים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים, אמרו הלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן… אמר להם הקב”ה מה נתאויתם לעשות דגלים? חייכם שאני ממלא משאלותיכם… מיד הודיע הקב”ה אותם לישראל ואמר למשה לך עשה אותם דגלים כמו שנתאוו (במדבר רבה ב, ג).
הדגל מייצג רעיון. מדינה מציגה דגל שמייצג את המסרים שהמדינה מבקשת להעביר, חברה ‘חורטת על דגלה’ את ערכיה ואת רעיונותיה.
בני ישראל ראו את מלאכי השרת מסודרים לפי דגלים. לכל מלאך יש משימה, לכל שרף יש תפקיד. כל אחד יודע בדיוק מה מוטל עליו.
בני ישראל ביקשו להיות כך גם. אין שני אנשים אותו דבר. לכל אדם יש תכונות אישיות, מאפיינים ייחודיים וכלים ספציפיים שרק הוא קיבל בשביל לעבוד את אלוקים בצורה הטובה ביותר. הדגלים ביטאו זאת. כל שבט ייצג ערכים מסויימים, כל משפחה הדגישה מסרים אחרים ויחד נוצר הפסיפס הנפלא של עם-ישראל.

ניתן ללמוד מכך שני מסרים חשובים.
על מנת להגיע למקסימום הצלחה יש להכיר בייחודיות של האחרים. לכל אדם יש תרומה מיוחדת שרק הוא יכול לתת למאמץ המשותף. לפעמים, קל לנו יותר לראות במה אנחנו מיוחדים, אך מורכב לנו לתת לאחרים את הסיכוי להביע את הייחודיות שלהם. דגלי-ישראל מלמדים אותנו כי בשביל ליצור מכלול צריך לתת לכל אחד את המרחב האישי שלו. צריך לאפשר לכל יחיד ויחיד למצוא סיפוק פנימי ולעשות את המקסימום כדי להפיק את המירב והמיטב מעצמו.

אחדות אמיתית אינה אחידות. שלום אמיתי אינו מצב בו כולם אומרים וחושבים אותו דבר. הפוך, יופיו של העם נמדד ברבגוניותו. אך על מנת להגיע לשיא שעם יכול להגיע אליו יש לאפשר לכל פרט להציג את הצבע הייחודי שלו. המסר השני חשוב ומשמעותי.
עם ישראל חנה -באחדות- סביב המשכן. המשימה הגדולה שלהם היתה עבודת ה’.
הדרך הנכונה להתאחד היא מתוך הבנה שכולנו בני-א-ל אחד וכולנו כאן כדי לעבוד אותו וללכת בדרכו. אין, חלילה, איש מיותר. אין אדם שלא נצרך לעם ישראל. את כולנו ברא אלוקים, לכבודו. אנו נצליח למלא את ייעודנו האישי רק אם נכרוך אותו עם הייעוד המשותף. אם נכיר ביכולות האישיות שלנו ובכלים שאלוקים העניק לנו. אם ניתן לכל אחד את היכולת להביא את עצמו לידי ביטוי ולמקסם את הפוטנציאל האישי שלו ואם נעמיד את עבודת הא-ל במרכז, נצליח להגיע אל המטרה. ויעשו כולם אגודה אחת – לעשות רצונך בלבב שלם.
הימים האחרונים מאתגרים אותנו, כעם. לכל אחד ואחת יש דעה על מה נכון לעשות, כיצד יש לנהוג ומה יהיו ההשלכות.
פרשת השבוע קוראת לנו לעצור רגע ולחזור ליסודות. בואו נחדד רגע כיצד הפכנו לעם. כל אחד קיבל את המרחב האישי שלו וכולם יחד התאחדו לעבוד את ה’. בואו נדבר על הבסיס. מה התרומה המיוחדת של כל אחד ואחת מאיתנו. מהם הרצונות המשותפים והיסודות שמאחדים אותנו. אם נלמד לתת לכל אחד את היכולת לתרום לכולנו ואם נשכיל להתמקד ביסודות ובעיקר, נצא מהתקופה הזו חזקים, מחושלים ואיתנים מתמיד.

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך