סוד הוויית הגלות ופריצת שער ה-50: מסע מעומק ה"חומריות" אל אור ה"בינה"

חלק א': משבר האמונה של משה וסוד ה"וארא"

בסוף פרשת שמות, משה רבנו עומד במקום של שבר עצום. הוא שליח ה', הוא עשה ככל אשר צווה, והתוצאה? "הֵרַע לָעָם הַזֶּה". משה שואל "לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי?", וזו לא שאלה של חולשה, אלא תהייה על הנהגת ה'. הוא רואה את בני ישראל שוקעים בטיט ובלבנים, והוא לא מבין איך האור האלוהי יכול לחדור לתוך מציאות כל כך דחוסה ואפלה.

תשובת ה' בפתח פרשתנו היא המפתח לכל חיינו: "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי, וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם".

המקובלים מגלים לנו סוד נורא: האבות היו בבחינת "עולם התיקון" בתוך הטבע. השם "אל שד-י" הוא השם שאמר לעולם "די", הוא השם שמנהיג את חוקי הטבע, הברכה וההשגחה הפרטית בתוך המציאות המוכרת. האבות ראו נסים, אך אלו היו נסים ש"מתלבשים" בטבע.

אך גאולת מצרים דרשה משהו אחר. היא דרשה את שם הוי"ה. שם הוי"ה הוא למעלה מן הזמן (היה, הווה ויהיה כאחד) ולמעלה מן הטבע. ה' אומר למשה: "עכשיו אני פותח שער שלא נפתח לאבות. אני הולך לשבור את חוקי המטריקס המצרי. אני הולך לגלות שהטבע הוא רק לבוש דק לאינסוף".


חלק ב': מצרים – בית האסורים של ה"תודעה"

כדי להבין את אורך הגלות, עלינו להבין מהי "מצרים" ברוחניות. "מצרים" מלשון "מצרים וגבולים". זהו מצב תודעתי שבו האדם מרגיש כלוא בתוך הגדרות: "אני לא מספיק טוב", "העולם הזה אכזרי", "אין לי סיכוי להשתנות".

מצרים היא ה**"ערוות הארץ"**. במושגים קבליים, זהו המקום שבו הניצוצות הקדושים נפלו אל תוך הקליפות הקשות ביותר. עבודת הפרך ב"חומר ובלבנים" היא סמל לעבודה בתוך החומריות הגסה, שבה הלב הופך להיות קשה כלבנה.

בני ישראל היו שקועים במ"ט (49) שערי טומאה. המספר 49 מייצג את שבע הספירות של עולם הפירוד (חסד, גבורה וכו') כשהן מוכפלות בעצמן. זהו המקסימום של הריחוק. אם היו נכנסים לשער ה-50 של הטומאה, חלילה, לא היו יכולים לצאת לעולם. לכן הגאולה הייתה חייבת לבוא משער ה-50 של הקדושה – שער הבינה.


חלק ג': ארבע לשונות הגאולה כארבעה שלבי ריפוי הנפש

התורה מונה ארבע הבטחות: והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי. אלו אינן כפילויות, אלא ארבעה שלבים שכל אדם חייב לעבור ביציאתו ממצרים האישית שלו:

  1. "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם": השלב הראשון הוא ה"סבלות". המילה "סבלות" יכולה להיקרא גם כ"סבלנות". הגלות הקשה ביותר היא כשמתרגלים לסבול, כשכבר אין כוח לרצות לצאת. "והוצאתי" זה לעורר את הרצון מחדש, להוציא את האדם מהאדישות.
  2. "וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם": כאן מדובר על השפעה חיצונית. לפעמים אנחנו רוצים לצאת, אבל ה"עבודה" (הסביבה, ההרגלים, הלחץ החברתי) עדיין מחזיקה אותנו. ה' מבטיח להסיר את הלחצים החיצוניים.
  3. "וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה": זוהי גאולה פנימית. שבירת ה"תבניות" המחשבתיות. "זרוע נטויה" היא כוח הבינה שפורץ את מחסומי ההיגיון המצומצם ומראה לנו אופקים חדשים.
  4. "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם": זוהי התכלית – הדבקות. לא מספיק לצאת מ"רע", צריך להיכנס אל ה"טוב". זוהי כניסה תחת כנפי השכינה, שבה האדם מבין שהוא חלק בלתי נפרד מהאלוהות.

חלק ד': סוד המכות – "אצבע אלוהים" בתוך החומר

בפרשתנו מתחילות המכות. המקובלים מסבירים שכל מכה באה "לתקן" עיוות אחר בתודעה האנושית:

  • מכת דם: תיקון ה"קרירות". היאור היה אלוהי מצרים כי הוא סימל יציבות וקרירות. הדם הוא חמימות, חיות. המכה באה לומר: אל תהיו קרים ואדישים לרוחניות.
  • מכת צפרדע: הצפרדעים נכנסו ל"תנורים". זהו סוד של מסירות נפש. הצפרדע מייצגת את הדיבור (צפר-דעה, ציפור דעה). המכה מלמדת אותנו להשתמש בכוח הדיבור כדי להלהיב את הקדושה, גם במקומות ה"שורפים" ביותר של החיים.
  • מכת כינים: "אצבע אלוהים היא". הכינה היא יצור קטן כל כך שהחרטומים לא יכלו לשלוט בו. זהו גילוי שה' נמצא לא רק בנסים הגדולים (כמו דם), אלא גם בפרטים הקטנים והמזעריים ביותר של המציאות. אין גרגר חול שאין בו השגחה.

חלק ה': "קוצר רוח ועבודה קשה" – האתגר של דורנו

למה בני ישראל לא שמעו אל משה? "מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה". רבותיי, זהו התיאור המדויק של דורנו. אנחנו חיים בעידן של "קוצר רוח" – הכל חייב להיות מהיר, מיידי, אינסטנט. אין לנו סבלנות להעמיק, אין לנו "רוח" ארוכה להתבונן. ה"עבודה הקשה" – המרדף אחרי הקריירה, הנכסים והמעמד – חונקת את היכולת שלנו לשמוע את קולו של משה רבנו שבתוכנו.

התיקון לכך הוא השבת. השבת היא ה"רוח" הארוכה. היא היכולת לעצור את ה"עבודה הקשה" ולהתחבר לשם הוי"ה, למקום שבו הכל כבר מתוקן.


סיכום: "אני ה'" – המילה האחרונה

פרשת וארא מסתיימת במילים המהדהדות: "וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם". התכלית של הכל היא הדעה. לא רק ידע שכלי, אלא חיבור (כמו "והאדם ידע את חוה"). לדעת שה' הוא לא רק בשמיים, אלא הוא זה שמוציא אותנו ברגע זה ממש מה"סבלות" שלנו.

אהוביי, בני עלייה! בכל פעם שאתם מרגישים "קצרי רוח", תזכרו את הבטחת "וארא". האור הגדול מחכה מעבר ללבוש הטבע. כל מה שצריך זה להסכים להרים את העיניים מהלבנים והטיט, ולהאמין שהגאולה כבר כאן, פועמת בתוך השם הקדוש שחרוט בנשמתנו.

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך

פייסבוק