מקרר חשמלי בשבת – והבהרה לגבי שמיעת מוסיקה השנה (בענין מגפת הקורונה)

עורך: צוות יהדות
0 תגובה

הבהרה, בהלכה שפורסמה אתמול הבאנו את דברי הפוסקים שאין לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר. (עד ל"ג לעומר). ויש לציין, כי בשנה זו, פסק הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א, שמי שהוא נמצא בבידוד, או מי שיש לו ילדים קטנים שיש להם שיעמום בביתם, או אדם הסובל מדיכאון, רשאים להקל בשמיעת מוזיקה בימים הללו. 

שאלה: מקרר חשמלי ששכחו להעביר אותו למצב "שבת", וכאשר יפתחו אותו נדלקת נורה, ופתחו אותו בטעות בשבת, האם מותר לסוגרו?

תשובה: המדליק נורה בשבת, עובר משום איסור "מבעיר", שהרי הוא מבעיר את הנורה הדולקת בשבת. (ואם מדובר בנורת לד, יש בו איסור מדרבנן). והמכבה את הנורה בשבת עובר על איסור משום "כיבוי". (ובכל סוגי הנורות, האיסור לכבותן הוא מדרבנן ולא מן התורה).

ולכן מי שיש בביתו מקרר חשמלי, שכאשר פותחים אותו נדלקת נורה, וכאשר סוגרים אותו נכבית הנורה, הדבר ברור שאין להשתמש במקרר כזה בשבת, אלא אם כן ישנה אפשרות להעבירו למצב "שבת", שבו לא נעשית כל פעולה בפתיחת ובסגירת המקרר.

ויש לציין שבזמנינו בהרבה מקררים, נעשות פעולות חשמליות ממשיות עם פתיחת וסגירת דלת המקרר, כגון כיבוי והדלקת מאווררים, וכאשר זהו המצב, אף אם ינתקו את הנורה לפני שבת, אין לפתוח או לסגור את המקרר בשבת. ויש לשים לב לכך בשעה שקונים מקרר, שתהיה בו אפשרות לעבור למצב "שבת", או לכל הפחות שלא יֵעָשׂוּ בו פעולות כאלה, של הדלקת וכיבוי מאוורר או נורה עם פתיחתו וסגירתו.

מאחר וכאשר אדם פותח את דלת המקרר, אין תכלית המלאכה שהוא עושה מיועדת כדי להדליק את הנורה, אלא כדי להוציא את האוכל מן המקרר, לכן פעולה כזו נחשבת "פסיק רישיה", כלומר, אין זו ממש מלאכת הדלקת הנורה, אלא מלאכת פתיחת הדלת, ודרך אגב נגררת מלאכה נוספת של הדלקת הנורה. ולכן מותר לומר לגוי בשבת, שיפתח או יסגור את המקרר, כאשר שכחו או כאשר לא ניתן להעבירו למצב "שבת".

וזהו כלל גדול שסידר לנו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספריו (חזון עובדיה שבת ח"ג עמוד תל), שכל "פסיק רישיה" על ידי גוי, מותר.  כלומר, כאשר היהודי אומר לגוי לעשות מלאכה שהיא מותרת בשבת, ואגב כך יעשה הגוי מלאכה שהיא אסורה בשבת, מותר לומר לגוי לעשותה בשבת. ונסביר את הדברים עוד להלן.

אם פתחו בטעות את דלת המקרר, יש להניח מגבת על הדלת, וכך לסוגרה, שעל ידי כך הדלת לא תסגר לחלוטין, והנורה לא תכבה. או שיאמר לגוי שיסגור את דלת המקרר. ואם לא ניתן לעשות כך, הרי שלגבי סגירת המקרר ישנן כמה סברות להקל לסוגרו, שהרי עיקר כיבוי הנורה אינו אסור אלא מדרבנן, כלומר מכח גזירת רבותינו, ועוד שאין זו מלאכה ממש שנעשית בידיים, אלא בדרך אגב עם סגירת הדלת, ולכן במקרה כזה  מותר לסגור את דלת המקרר "כלאחר יד", כגון על ידי המרפק, או שיאמר לילד קטן שיסגור את דלת המקרר. אך לאחר מכן לא ניתן יהיה לפותחה, אלא על ידי גוי כפי שאמרנו.

ולסיכום: אסור לפתוח או לסגור בשבת מקרר שעל ידי פתיחת או סגירת הדלת נדלקת נורה חשמלית או מאוורר חשמלי. ואם טעו ופתחו מקרר כזה בשבת, ואי אפשר להשאירו פתוח, ניתן לסוגרו על ידי המרפק, או על ידי ילד קטן. ולפותחו שוב ניתן רק על ידי גוי. (עיין חזון עובדיה שבת, חלק שישי עמוד קטו).

כתוב תגובה

אולי גם זה יעניין אותך